Webinář (Ne)bezpečná digitální stopa

Videa , CZ.NIC

Webinář (Ne)bezpečná digitální stopa

V naší akademii CZ.NIC vznikl nový webinář (Ne)bezpečná digitální stopa, jehož autorkou je Lucie Kosová.

Webinář se zaměřuje na téma digitální stopy v prostředí školy - v souvislosti s prací učitelů i každodenním chováním žáků v online světě. Účastníci se dozvědí, co digitální stopa znamená, proč je důležitá a jaké může mít dlouhodobé dopady na bezpečnost, reputaci i budoucí studijní a profesní uplatnění žáků.

Pozornost je věnována také právním aspektům (GDPR, ochrana osobních údajů), odpovědnosti školy a pedagogů, bezpečné práci s daty a rizikům spojeným se sociálními sítěmi. Součástí webináře jsou praktická doporučení, jak s tématem digitální stopy pracovat ve výuce, jak předcházet problémům, jako je únik dat, kyberšikana či sexting, a jak systematicky podporovat pozitivní digitální stopu a digitální wellbeing žáků.

Webinář včetně prezentace naleznete zde

Může vás zajímat
  • Nové komiksy o umělé inteligenci pro děti, teenagery i rodiče


    Umělá inteligence je všude kolem nás – ve škole, doma, v mobilu i na sociálních sítích. Ať už jde o ChatGPT nebo chytré roboty, AI zásadně ovlivňuje náš život i to, jak vyrůstají dnešní děti. Proto jsme společně jako Safer Internet Cetrum ČR společně s MV KRIT a prg.ai vytvořili sérii tří komiksů, které zábavnou formou ukazují, jaká pozitiva a rizika přináší používání AI, do jakých situací se mohou děti a dospívající dostat a co mohou dělat rodiče a školy pro jejich bezpečí.

  • Průvodce šikanou a kyberšikanou

    Šikana, fyzická nebo psychická, stejně tak jako její „online“ podoba (tzv. kyberšikana), patří mezi závažná rizika, která ovlivňují životy dětí, mladých lidí, a mohou zasáhnout alespoň jednou za život každého z nás. Můžeme se ocitnout v roli oběti, svědka nebo dokonce být v blízkosti agresora či jeho pomocníků. Odehrávat se může téměř kdekoli – ve škole, ve sportovním nebo zájmovém kroužku, na táboře, v dětském domově, jiném ústavním zařízení nebo zařízení náhradní rodinné péče. Případně na pracovišti a v online prostředí.

    V České republice máme k dispozici řadu dat a průzkumů, které potvrzují, že šikana ani kyberšikana nejsou okrajovým jevem. Samotní žáci ji zmiňují až ve třech čtvrtinách tříd na základních školách a zhruba v každé třetí třídě na školách středních. Osobní zkušenost s kyberšikanou uvádí přibližně každé třetí dítě. Kyberšikanu muselo v uplynulých třech letech řešit asi 21 % základních a 24 % středních škol. Až 67 % mladistvých se navíc někdy samo vnímalo jako oběť kyberšikany (Česká školní inspekce, 2024). Pozitivní zpráva je, že téma postupně přestává být tabu – dřívější tvrzení, že „u nás se to neděje“, je nebezpečný mýtus.

    Tato problematika se však netýká jen České republiky, proto na evropské úrovni vzniká nový dokument tzv. Akční plán a strategie v boji proti (kyber)šikaně.

    S čím může naše příručka pomoci?

    • Včas reagovat na projevy agrese a násilí

    • Učí, jak včas odhalit i jednorázové online incidenty a podle jasných kroků je bezpečně utnout, než přerostou v (kyber)šikanu.

    • Přenést teorii do praxe a sladit prevenci s intervencí

    • Nabízí konkrétní kroky pro různé role (učitel, rodič, vedení školy, preven­tista), jasné návody pro akutní fázi i postup podpory a ochrany oběti.

    • Zvýšit povědomí a zapojit všechny aktéry

    • Definuje jednotný postup, varovné signály a rozdělení odpovědností, aby rodiče, školy i komunity věděli, co dělat od prvního podezření až po vyhodnocení případu.

    Příručka je nástrojem ke sjednocení přístupu. Má za cíl podpořit prevenci tak, aby byla dlouhodobá i systematická.

  • Jak na pořizování fotek a videí ve škole

    Metodický materiál Národního pedagogického institutu ČR (2025) nabízí praktický návod, jak ve školách bezpečně pořizovat, ukládat a zveřejňovat fotografie či videa žáků. Vysvětluje právní rámec podle GDPR a občanského zákoníku a upozorňuje na nutnost získat platný informovaný souhlas zákonných zástupců. Dokument poskytuje konkrétní doporučení pro tvorbu školních směrnic, správu záznamů, používání služebních zařízení i ochranu dat ve školních úložištích a cloudech. Zvláštní pozornost věnuje fotografování při veřejných akcích, zacházení se záznamy VIP návštěv a pravidlům pro rodiče při sdílení fotografií. Varuje před riziky zveřejňování obsahu na sociálních sítích a upozorňuje na dopady umělé inteligence při zpracování vizuálních dat. Součástí doporučení je i potřeba pravidelných školení pedagogů zaměřených na ochranu osobních údajů a kybernetickou bezpečnost. Cílem je pomoci školám nastavit bezpečné a odpovědné postupy při práci s vizuální identitou dětí.